Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

lördag 9 februari 2013

Luriga rapporter och analyser

Att förutspå framtiden är aldrig rätt men ibland är det tyvärr även svårt att förstå historien. Den senaste veckan har jag träffat på två väldigt bra exempel på varför man måste vara noggrann i sina analyser innan man tar köpbeslut.

Exempel 1: Eolus vinds balansräkning

De här siffrorna kommer direkt ifrån Aktiefokus analys av Eolus Q4 rapport. Jag ser ingen större investeringspotential i bolaget men det är oerhört att läsa Aktiefokus uppdateringar helt enkelt eftersom det ger en viss insikt om hur det går för vindkraften. Läser man endast tidningarna är det lätt att bli överentusiastisk men med seriösa bolagsanalyser syns både fördelarna och nackdelarna tydligt.


Den här bilden är hotlinkad från Aktiefokus blogginlägg. Jag räknar med att majoriteten av alla läsare följer båda bloggarna men om du inte gör det så bör du gå till http://www.aktiefokus.se/.
Det som gör att jag tycker att den här bilden är så häftig är att Eolus faktiskt uppfyller Grahams kriterier för "stark ekonomisk ställning" (balanslikviditet över 2 vilket innebär att omsättningstillångarna är dubbelt så stora som de kortfristiga skulderna samt att rörelsekapitalet ska vara större än de långfristiga skulderna). Dessutom är soliditeten "betryggande".


Trots detta befinner sig Eolus i ett dåligt ekonomiskt läge och har gjort det länge (ytterligare ett läsvärt inlägg från Aktiefokus). I det här fallet beror den "starka" finansiella ställningen på att man har väldigt dyra vindkraftverk som omsättningstillgångar. Den finansiella kostnaden för ett vindkraftverk är hög och den genererar ett jämförelsevis dåligt kassaflöde. Därför riskerar Eolus att drabbas av likviditetsbrist trots att man har stora tillgångar.

Generell tolkning av fallet

Att tillgångarna i balansräkningen inte går att sälja till det bokförda värdet är mycket vanligt. Grahams fokus på omsättningstillgångar beror just på att han anser att omsättningstillgångar är lättare att sälja än andra tillgångar. Det här är dock bara en tumregel som ibland slår fel och Eolus vind är ett bra exempel på detta.

Lösning

Titta alltid på det fria kassaflödet (kassaflödet efter investeringsverksamheten) och ränteteckningsgraden (resultatet efter finansiella intäkter dividerade med de finansiella kostnaderna). De kursiverade termerna finns alltid med i koncernens kassaflödesanalys och resultaträkning, så det finns ingen ursäkt att inte göra detta om du investerar i aktier.

Exempel 2: Tvivelaktig haussning av Moberg Derma

Jag följer Moberg Derma med visst intresse och tycker att det är ett bra bolag. Däremot tycker jag att de verkar som att vissa Redeye-analytiker har blivit lite väl marknadsfokuserade i det här fallet. Det som retade mig i det här fallet är följande argument för att Moberg Dermas aktiekurs ska gå upp:

Men är det verkligen rimligt att åsätta noll i värde på Alterna, vilket är vad marknaden gör i dag?
Marknaden verkar ha glömt att Alterna faktiskt har intäkter på drygt 70 miljoner kronor de första nio månaderna 2012.


Att Moberg Dermas aktiekurs ligger kvar vid 40 kr betyder faktiskt  inte att aktieägarna sätter ett värde på 0 kr till 70 Mkr i omsättning (och nästan noll i vinst...). Det betyder att man värderar dessa 70 Mkr i omsättning till 166,5 Mkr vilket inkluderar en utspädning på över 20 % då Moberg Derma emitterat 1 727 779 aktier under året för att finansiera köpet. Marknaden har med andra ord värderat köpet av Alterna till långt mer än vad jag skulle vara villig att betala för verksamheten (P/S tal på över 2 för ett bolag med minimal rörelsemarginal är tvivelaktigt även om en del av marknadsföringskostnaderna kan ses som en investering).

Intressant i fallet är även att man i Redeyes analys gärna påpekar att den riktade emissionen tog in "professionella investerare" vilket får tolkas som en ursäkt till varför de erhöll rabatt på aktieköpen. Men då bör självfallet motfrågan bli varför jag som amatör ska betala mer än de 35,25 kr som "proffsen" anser vara rimligt efter Alterna köpet.

Generell tolkning av fallet

Det finns alltid personer som kan få marknadsdata som oerhört positiva. De farligaste "experterna" är dessutom inte lögnarna eller haussarna utan de som själva övertygat sig själva om att investeringen är perfekt.

Lösning

Genomför dina egna värderingar. Fråga alltid dig själv hur "dyra" dina nuvarande innehav är och jämför med de case som du får tips om genom bloggar eller tidskrifter.

2 kommentarer:

  1. Skälet till att jag överhuvudtaget började titta på Eolus var

    1) Dålig kvartalsrapport som medförde ras i börskursen
    2) Stark finansiell ställning

    Den kombinationen älskar jag vilket ofta antyder starka bolag med tillfälliga problem. Se till exempel Tesco eller varför inte Betsson för ett halvår sedan. Jag ser inte Betssons konkurrensfördelar och håller mig borta, men Tesco gillar jag desto mer.

    Ett annat bolag som uppfyller Grahams kriterier och som har krisvärderats, men nu uppvärderats, är New Wave Group. Även där består mycket av omstättningstillgångarna av varulagret (precis som det ska vara), men där är förmodligen varulagret till större delar säljbart än för Eolus. Dessutom har NWG en stark kassalikviditet över 1.

    I övrigt intressant inlägg. Haussning ska man nog hålla sig borta från (om man inte haussar själv?) ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir verkligen en fin hävstång när man köper fina bolag i kris.

      New Wave hade jag gärna köpt om jag hade haft tid/vett nog att prioritera dem i analysarbetet. Dessutom är det som du säger ett klockrent exempel på ett företag med likvida omsättningstillgångar.

      Analysen blev förövrigt lite rumphuggen eftersom det visade sig att jag missuppfattat Addnodes (en analys är på väg) bokslutskommuniké. Jag trodde att de skröt om rekordår samtidigt som antalet aktier gått upp rejält. Men det visade sig att det var lite otydligt uppdelat mellan Q4 och årssiffror i texten jag läste.

      Radera