Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 20 maj 2013

Kort om Husby och förortskravaller

Jag är född och uppvuxen i ett problemområde och min farmor lever just nu sina sista dagar i Tensta. Efter att ha följt mediarapportering om Husbykravallerna är jag nu så arg att jag inte kan sova.

Att det uppstår bråk i problemområden får vi nog tyvärr leva med. Men medias rapportering om Husby ger mig en djup ångest då ett fredligt och demokratiskt samhälle är omöjligt att upprätthålla utan fungerande massmedia och en välinformerad befolkning. Jag har svårt att se hur jag ska kunna bidra till detta men jag vill be alla läsare att läsa åtminstone ett inlägg från vardera blogg som jag länkar här nedanför.

Martins polisblogg
Martin arbetar som polis i Västerort (mest Tensta) och beskriver på ett oerhört avdramatiserat sätt hur polisens arbete går till. Det här inlägget beskriver väldigt väl hur svårt det är att arbeta i området. Men jag rekommenderar även fortsatt läsning då han på ett väldigt bra sätt visar både likheterna och skillnaderna mellan att leva i ett problemområde eller som relativt välbärgad.

Morgonsur
Är enligt mig Sveriges bästa och mest samhällsnyttiga blogg. Bloggen fokuserar på säkerhetspolitik och gör ett briljant jobb när det gäller att beskriva hur och varför samhället fungerar som det gör. Det här inlägget beskriver hur polisens arbete blivit i det närmaste omöjligt i politiskt känsliga situationer.

Aktier är värdelösa utan ett fungerande samhälle och jag hoppas att så många som möjligt både läser och sprider dessa bloggar vidare. När media misslyckas måste vi som medborgare ta över och bidra till spridandet information.

Uppdatering: Det här även tillkommit en ny aktieblogg värd att läsa, Aktiestolpen som vissa nog känner igen från kommentatorsfältet. Han använder dashboards på ett innovativt sätt och tittar främst på tillväxtbolag såsom Vitec, Hexpol och Hexagon

2 kommentarer:

  1. Hej

    Väldigt bra inlägg och blogg tips.

    Det är helt makalöst att detta fria o öppna samhället vi lever i plötsligt blir helt stumt när det gäller vissa frågor.

    Tror orsaken till detta tillstånd är att det ligger i svensk kultur att inte sticka ut och det utpräglade konsensus tänket.

    Har även jag uppväxt i norra järva, flyttat därifrån för 15 år sedan, folk med en gnutta ambition flyttar fort därifrån.

    //void

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rörligheten i samhället gör det onekligen naturligt att alla med lite motivation tar sig ifrån de sämsta områdena. I mellanstadiet blev vi bland annat tvungna att flytta min halvbror eftersom han blev gravt understimulerad i den lokala mellanstadieskolan.

      Radera