Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

lördag 19 april 2014

Analys av CEZ, Europas näst lönsammaste elbolag

Tyvärr har problemen med min RSS-feed återuppstått och inlägget syns därför inte på andra bloggar, du kan läsa inlägget här.

Jag har tidigare tittat lite ytligt på CEZ eftersom bolaget tillsammans med Fortum alltid har framstått som både bäst och billigast bland de Europeiska energibolagen. Efter en liten diskussion med Kenny efter Lundaluppens analys av Hafslunds beslutade jag mig för att göra analysen lite mer systematisk och få en bra överblick av bolaget.

När det gäller nyckeltal vet vi redan att bolaget ser bra ut så jag har mer fokuserat på politiska hot och potentialen till fortsatt lönsamhet i min analys.

Kenny har gjort ett jättejobb på temat och om du anser att de kvalitativa egenskaperna för CEZ är tillräckligt goda så bör du läsa Kennys serie med analyser här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar