Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

torsdag 21 augusti 2014

Nyckeltalsstudie av detaljhandelsföretag, reloaded del 1 (nu med Kesko och Shoprite)

På begäran av Gustav har jag lagt till Shoprite (Sydafrika) och Kesko (Finland) i jämförelsen vilket ger totalt 10 bolag sammanställningen vilket är en jämn och fin siffra.

Som ni kan se är båda bolagen förhållandevis små även om Shoprite ser mycket spännande ut för den som vill öka sin exponering mot Afrika (jag rekommenderar deras Wikipediasida för den som vill läsa på).



 


Tyvärr har jag inte riktigt tid att skriva så mycket i inlägget utan överlåter åt Gustav att kommentera varför han är intresserad av just dessa två bolag. Det bör dock påpekas att Shoprites kassaflöde för 2013 var osedvanligt lågt och i snitt ligger ca 20 % högre under föregående år.

Ny ranking:

Nettomarginal Ranking Kassaflödesmarginal Ranking Totalt
Koninklijke Ahold 7,8% 1 6,30% 3 4
Whole Foods Market 4,3% 2 7,80% 2 4
Shoprite 3,9% 3 1,20% 9 12
Walmart 3,4% 4 4,90% 4 8
J Sainsbury 3,0% 5 3,90% 7 12
Target 2,7% 6 9% 1 7
Kesko 1,9% 7 4% 6 13
Carrefour 1,6% 8 2,20% 8 16
Tesco 1,5% 9 4,50% 5 14
Metro AG -0,2% 10 -3,80% 10 20

6 kommentarer:

  1. Off-topic men har du kvar Doro? Det börjar bli intressant igen, enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gällande rapporten håller jag med Aktieanalysen i hans sammanfattning: http://aktieanalysen.blogspot.com/2014/08/doro-q2-2014.html

      Med skillnaden att jag hade hoppats på samma resultat som 2013 i alla länder utom USA/Kanada och i USA Kanada hade jag varit nöjd med bättre än 2012 års resultat.

      Radera
  2. Vad tror du om utvecklingen för Doro aktien den kommande tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktiekurser drivs av en blandning av rädsla och förhoppningar vilket i mina ögon är omöjligt att förutse.

      Så länge investerare tänker mer på glada pensionärer med Iphones än på strokepatienter kommer nog Doro aktien vara billig. Däremot tror jag på företaget och rekommenderar ett inlägg från tidigare i somras som heter Du och jag, Doro.

      Radera
  3. Tack för att du plockade med dem!

    Här kommer motiveringar:

    1. Shoprite är den aktör som har har bäst expansionsplaner i Afrika. Sydafrika är basen men verksamheten utanför Sydafrika växer snabbt och man kan argumentera för att de har, eller är på väg att bygga, ett "first-mover" advantage. Med en dubblad befolkning 2050 i Afrika så borde demografin spela dem i händerna. Poängen är: Ska man välja någon retail i Afrika är nog Shoprite ett av de starkaste korten.

    Länk: http://www.economist.com/news/business/21586551-sluggish-home-market-pushing-south-africas-big-retail-chains-northward-grocers-great

    2. Kesko har rekats av börspodden och de har en poäng. Lite som Axfood fast med högre utdelning och tillfälligt nedtryckt pga Ukrainakrisen som smittat av sig till Finland.

    Men med det sagt så kan jag konstatera att de inte föll särskilt väl ut i jämförelsen, men jag tror båda, eller i alla fall Shoprite kan vara något på sikt.

    SvaraRadera