Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

söndag 12 juni 2016

Tecknar AcadeMedia

De analyser som finns med i Nyemissioner.se:s sammanställning (länk) är positiva till att teckna AcadeMedia. Fokus ligger på att AcadeMedia har stabila intäkter och växer snabbare än andra "välfärdsbolag" som Humana och Acando. Eftersom AcadeMedia är den första börsnoterade friskolekoncernen finns det inga bolag att jämföra direkt med, men P/E-talet ligger på måttliga 14,5 och jämför med de andra välfärdsbolagen ligger rabatten på 15-50 % beroende på vilka nycketal man väljer på Börsdata.se.

AcadeMedias har byggts upp på endast 10 år genom en serie förvärv och vinstmarginalen verkar ligga på omkring 3 %.

Att ägarna ser verksamheten som stabil är även tydligt i balansräkningen som är defensivare än i Humana och Acando men inte lika stabil som de bolag jag brukar ha långsiktiga intressen i.

Soliditeten är helt okej men omsättningstillgångarna är långt mindre än både de kortfristiga skulderna och de totala skulderna.

Om AcadeMedia väljer att minska tillväxttakten finns det däremot goda möjligheter att hålla en god direktavkastning till dagens värdering då den löpande verksamheten endast kräver små investeringar
Stora investeringar har gjorts för att bygga upp koncernen men den löpande verksamheten verkar inte kräva stora investeringar.

Trogna läsare vet dock att jag även brukar försöka analysera den politiska risken likväl som den ekonomiska vilket jag gjort inom både RUT (länk) och Vårdbemanning tidigare (länk). Eftersom det här bara är en snabbanalys inför en börsintroduktion kommer jag däremot göra en mycket enklare analys i det här fallet.

Snabbanalys av den politiska risken

Vinstmarginalen för AcadeMedia ligger på omkring tre procent vilket innebär att man i princip måste driva verksamheten tre procent mer effektivt än icke vinstdrivande skolor för att göra rätt för sig. Förenklat kan man alltså säga att det är ekonomiskt rationellt att tillåta vinstdrivande friskolor förutsatt att dessa kan bidra till att skolverksamhet bedrivs minst 3 % mer effektivt.

Med tanke på hur mycket dumheter som pågår inom det svenska skolsystemet tror jag knappast att det är en svår utmaning för en kompetent ledning att öka effektiviteten med 3 %. Det svenska skolsystemet har i princip ruttnat inifrån då många kommuner är urusla arbetsgivare och vi har även allvarliga kvalitetsproblem inom den pedagogiska forskningen (länk till ett praktexempel på detta). För den som vill få en inblick i hur mycket som kan förbättras inom den svenska skolan rekommenderar jag intresserade läsare att följa Isak Skogstad som är ordförande för Lärarnas Riskförbunds Studerandeförening (länk samt @IsakSkogstad på Twitter)) och Per Kornhall som bloggar för tidningen Skolvärlden (länk). Men i grund och botten tror jag att en 3 % effektivitetsförbättring helt enkelt kan uppnås genom grundläggande åtgärder som att lärare får hjälp med att upprätthålla en god studiero i klassrummet och att de får rätt stöd från ledningen för att hantera problemelever.

Det stora problemet är alltså inte friskolornas möjlighet att göra rätt för sig. Utan snarare handlar det om att kvalitetsvärderingssystemet inom hela det svenska skolsystemet har havererat vilket gynnar oseriösa aktörer. Cornucopia har skrivit om  det här i samband med PISA-mätningarna (länk) och nedanstående diagram är ett bra exempel på problematiken.

Läs mer hos Cornucopia som har fler bilder på temat (länk)

När ett system fallerar svider det lite extra om någon tjänar pengar på det och jag tycker att  Gustav Rydergårds blogginlägg om AcadeMedia (länk) kanske ge den bästa bilden av de argument som gör börsnoteringen så impopulär med vänstern. Han skriver en del av om aktier på sin blogg vilket ofta är läsvärt men jag får tyvärr inte Blogger att automatiskt uppdatera inlägg som ligger under investeringar på hans sida (däremot syns hans mer politiska inlägg under listan för allmänbildning).

Sammanfattningsvis innebär det här att oseriösa aktörer gör friskolor ett dåligt rykte som kan leda till politiska åtgärder där man straffar friskolor generellt istället för att åtgärda det faktiska problemet med oseriösa aktörer. Men med tanke på hur riksdagen i dagsläget beter sig tror jag att alla beslut som begränsar AcadeMedias möjlighet att dela ut vinster kommer att vara så urvattnade och fulla med undantag att de knappast får någon större effekt.

9 kommentarer:

  1. När jag läser prospektet lovar de inte att dela ut någonting av vinsten. Talar istället om att investera och utveckla verksamheten. Det är väl i och för sig bra, men det och den höga belåningen gör att bolaget går bort för mig. Funderade dock en smula på att teckna för att spekulera i uppgång de första dagarna. Klimatet verkar ju vara sådant nu.
    T
    ack för en fin genomgång!

    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. En noteringsspekulation är precis vad jag ser det som. Utifrån ett investerarperspektiv tror jag att AcadeMedia bör ses som ett ocykliskt försörjningsbolag. Det här har varit en typ av bolag som riskkapital satsat på de senaste åren och nu börjar sälja av till långsiktiga investerare som 2:a AP fonden. Eftersom intäkterna ses som stabila finns det utrymme för belåning vilket riskkapitalbolagen använder och man kan dessutom få ganska bra betalt för bolagen då pensionsbolag kan nöja sig med 5-10% avkastning per år så länge avkastningen är stabil.

      Priset i noteringen är nog lite lågt satt då man knappast vill ha negativ uppmärksamhet och jag hoppas kunna utnyttja det i samband med noteringen.

      Radera
  2. Hej,

    Har du gått ur idag?

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i Paradox gick jag ut för fort men jag gick ut tidigt idag ändå. AcadeMedia är helt enkelt inte min typ av bolag utan helt och hållet baserat på en relativvärdering och bedömning av större aktörers intressen.

      Radera
    2. Ok. Är detta ("noteringsspekulation") något du ofta ägnar dig åt?

      (Är lite förvånad)

      Carolus

      Radera
    3. Jag började experimentera med det förra året. De grundläggande principerna finns beskrivna här: http://aktieingenjoren.blogspot.no/2016_04_01_archive.html

      Det historiska utfallet från första året finns här: http://aktieingenjoren.blogspot.no/2016/01/portfoljrapport-2015-utvardering-och.html

      Radera
    4. Tack för länkarna.

      Hm... Jag ska inte citera Graham apropå detta. ;-)

      Du har ju koll på läget och är medveten om riskerna. Hoppas det går fortsatt bra. En "självläkande" egenskap finns ju dessutom: ett riktigt kyligt börsklimat borde kurera noteringsfebern.

      Hälsningar

      Carolus

      Radera
    5. Jag har aldrig riktigt varit bekväm med Grahams råd till den defensiva investeraren. Gällande noteringsspekulationerna kan man nog säga att det mycket bygger på vad jag lärt mig om hur professionella aktörer fungerar på marknaden.

      Jag varken kan eller vill emulera deras strategier långsiktigt. Men åtminstone med avseende på stora börsnoteringar går det att se vilka som kan räkna hem en investering i nynoterade bolag. Däremot undviker jag de mindre noteringarna. Catena Media och Swedencare är t.ex. Intressanta nynoteringar som jag avstod från spekulationer i då osäkerheten för mig var för stor.

      Radera
  3. Snyggt! Bra jobbat!

    /H

    SvaraRadera