Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 4 april 2017

Tecknar i Actic, FM Mattsson och SSM Holding

Min fru tränar på Actic och när jag krånglade med duschblandaren till vårt nya hem var det tydligt att en FM Mattsson 9000e var standardvalet att jämföra alternativen mot. Därför var det en väldans tur att Aktiepappas senaste inlägg gjorde mig uppmärksam på att noteringssäsongen nu är i full gång med båda dessa bolag på gång mot börsen (länk). Actic Gymkedja blir en för mig typisk noteringsspekulation (länk till min syn på detta) och Petrusko har redan skrivit det mesta som är viktigt vid den typen av analys (länk).

FM Mattsson tycker jag är ett lite mer intressant bolag även om en tillväxtambitionerna är små med ett mål om endast 3 % tillgång per år över en börscykel. P/E-talet hamnar på omkring 14 och den förväntade direktavkastningen blir redan i år 4,4 %. Balansräkningen i FM Mattsson är relativt stabil med en soliditet på 40 % och nyemissionen utgör en utspädning på endast 17 % där Svolder tecknar hälften av aktierna. Att man väljer att börsnotera FM Mattsson på det här sättet handlar antagligen om att man börjar få en ohanterlig ägarspridning då bolaget är gammalt och varje generationsväxling sprider aktierna ytterligare. Totalt finns det innan börsnoteringen 167 aktieägare varav två kan ses som professionella ankarinvesteringar med över 10 % av aktierna (länk). De två största ägarna är Tibia Konsult AB (ett maktbolag som grundades av av finansmannen Sten K Johnson men som sedan hans död nu drivs av hans två söner) och LK Finans AB som ägnat sig åt en del andra investeringar (bl.a. Teknikmagasinet) men har tydliga kopplingar till VVS branschen. Därutöver är ägandet splittrat på privatpersoner och små aktiebolag. Genom att börsnotera FM Mattsson tillförs bolaget en del kapital och man får även en automatisk marknadsvärdering av bolaget vilket underlättar vid arvskiften eller när delägare vill sälja av små innehav. Bland annat Privata Affärer (länk) är mycket positiva till noteringen och jag tycker det ser rimligt ut.

Förutom dessa bolag börsnoteras även bostadsutvecklaren SSM Holding som är populärt hos analytikerna (länk). Jag är inte intresserad av den här typen av bolag långsiktigt men återigen blir det här en rent mekanisk investering baserat på en beräkning av vad andra investerare kan tänkas göra (d.v.s. att jag räknar med att andra investerare är villiga att betala mer för bolaget än vad jag är vilket alltid är en vansklig bedömning).

4 kommentarer:

  1. Skummade igenom prospektet för FM Mattsson och reagerade på att A aktierna inte kommer noteras och att det finns en risk att ägarna till de röststarka A aktierna kan komma att utöva sin röstmakt vilket inte nödvändigtvis är till gagn för B-laget.
    Vad tar man för risk som B-aktieägare vid denna notering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som småsparare ser jag inget egenvärde i att A-aktierna skulle börsnoteras. Rent generellt tycker jag om A-aktier eftersom det gör det lättare för entreprenöriella huvudägare att behålla kontrollen över bolaget samtidigt som de frigör kapital eller tar in kapitalstarka ägare. Nackdelen är att börsbolag med en stor float på de röststarka aktierna kan hamna under kontroll av fel sorts ägare. Som småsparare sitter vi alltid i knät på storägarna och då är det skönt att veta vilka de är.

      Med FM Mattssons ägarbild är den stora risken snarare att man är extremt begränsade i förmågan att ta in kapital från befintliga ägare. I FM Mattssons fall är det nog inget större problem då man är för mogna och tråkiga, men det kan bli knivigt om man tvingas slösa tid och kraft på flera nyemissioner istället för att ha kapitalstarka ägare som tillför tillräckliga medel i ett svep (jfr t.ex. fallet med Vardia).

      Radera
  2. Mycket uppskattat inlägg.

    Har lite funderingar kring Atea. Ligger +48% i dem men anser att det gamla 70 NOK, som var min gräns, med råge har ändrats uppåt. Dock, att öka med 10k när min insats enbart är 35k känns lite våghalsigt(?). Vill gärna öka men är "rätt" tid nu?De har ju ändå dippat från 105 NOK. Kanske avvakta tills efter utdelning på 6 %, men kursen kan mycket väl gå upp dessa INNAN.

    Svåra frågor och vet att det är JAG som tar beslut. emellertid är det alltid givande och uppskattat att leta tillika få feedback från andra kunniga och kloka bekanta.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror kommentaren hamnade på fel inlägg (noteringsspekulationen gick förövrigt uselt med ingen tilldelning Actic/FM Mattsson och 75 kr förlust i SSM).

      För konjunkturanalyser är alltid nog Gottodix bäst att prata med. Men personligen är jag (som alltid) orolig över konjunkturen. Jag brukar dessutom sällan öka i mina innehav eftersom jag köper fullposter. Men det jag skulle göra är nog att ignorera tidigare pris, dra ifrån nedskrivningar av immateriella tillgångar och titta på det korrigerade P/E talet för att se om jag är trygg med en investering.

      Radera