Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

måndag 3 april 2017

Uppföljning av försvarsportföljen och årets aprilskämt

Som vanligt navigerar jag i gränslandet mellan aprilskämt och allvar i mina inlägg på första april. I år valde jag att göra en liten hyllning åt Följa John och värdet med att lära sig av andra. Uppmärksamma läsare noterade säkert att mina uppdaterade portföljregler var plankade från Långsiktig Investerings inlägg tidigare i veckan (länk). Men kanske noterade någon riktigt noggrann läsare dessutom att jag korrigerade hans text för att ge en korrekt beskrivning av mina egna investeringskriterier.

Exempel på hur det ser ut när jag ändrar Långsiktig Investerings investeringskriterier till mina egna.

Just det här med likheter och olikheter mellan bloggare är någonting jag har funderat över en längre tid och grovt räknat kan man säga att det finns tre skäl till att jag läser andra bloggar med stort intresse.
  • Allmänintresse, jag investerar inte särskilt mycket i storbolag men läser ändå många analyser av den här typen av bolag. Sannolikheten för att jag ska investera i Holmen efter en analys är nästintill obefintlig att läsa den här typen av analyser är intressant eftersom de ger en ögonblicksbild av vad som händer i näringslivet. Detsamma gäller t.ex. makroanalyser, analyser av väldigt exotiska bolag och vissa typer av småbolag där det är skribentens skicklighet och förmåga att sammanfatta relevant information som fångar mig.
  • Blogginlägg som utmanar mina idéer, det är alltid intressant med nya investeringsperspektiv och därför tycker jag att det är intressant att läsa om mekaniska investeringsstrategier, "deep value" och liknande koncept. I den här kategorin kan vi även lägga in blogginlägg från personer som jag ofta håller men där vi har olika åsikter om enstaka bolag. Rent generellt kan man säga att det finns få saker jag uppskattar mer än när någon tydligt redogör för sin analys och kommer fram till slutsatser som tvingar mig att korrigera min världsbild.
  • Bloggar som kommer med bra idéer, går man igenom mitt arkiv av analyser finns det i över hälften av fallen länkar till andra bloggar som kommenterat bolag innan mig och precis som på Philip A. Fishers dagar är andra investerare en fantastisk källa till tips på intressanta bolag

De flesta bloggar är en blandning av de här tre typerna av inlägg men Långsiktig Investering är lite extrem på så sätt att vi är väldigt lika i vår syn på investeringsmetodik. I dagsläget består portfölj-överlappet av Atea (+~100%), Byggma (+ 70 %), Data Respons (+ 104 %) och RenoNorden (oj hoppsan...) vilket innebär att nettovinsten på bolag där jag och Långsiktig Investering tänkt lika har varit rejält mycket högre än i den övriga portföljen. Det här beror så klart antagligen en stor del på tur och tajming. Men samtidigt visar det på att det för oss icke-kursdrivande småsparare inte finns någon som helst poäng med att vara unik i våra investeringa och att Följa John kan vara lönsamt så länge man inte tappar kontrollen och förståelsen för sina investeringsbeslut.


Försvarsportföljen

Att investera i makrotrender har aldrig varit min grej eftersom jag är notoriskt dålig på att fånga upp vad som är trendigt. Men Försvarsportföljen som jag upprättade den 1 april 2014 ger en intressant inblick i hur trög marknaden kan vara trots extremt uppenbara trender. Att Putin blivit allt mer aggressiv internationellt för att hantera det inhemska missnöjet med korruption och svag ekonomisk utveckling blev omöjligt att ignorera i och med invasionen av Ukraina. Men trots det tog det mer än ett år för aktiemarknaden att börja anpassa sig till behovet av Europeisk upprustning vilket min första uppföljning visade (länk).

SAAB (+94,8 %)
Den första april 2015 hade Saab-aktien ökat med 16,1 % vilket vid tillfället var klart sämre än OMX-30 index (+21,2 %). Sedan dess har "Bydena" blivit ett verb för snabbt återtagande av försvarsförmåga och till och med nya Moderaterna verkar ha förstått allvaret i situationen (jag har tidigare haft en liten fejd med ledamoten i Försvarsutskottet Johan Forssell som replikerade här på bloggen och även Sten Tolgfors som var måttligt imponerad på Twitter över det här inlägget). Samtidigt har OMX-30 Stockholm rört sig i sidled medan SAAB-aktien nästan dubblats.

1 april 2014
P/S: 0,88
P/E: 28,87
Dir: 2,3 %

1 april 2015
P/S: 1,05
P/E: 21,33
Dir: 2,06 %

1 april 2017
P/S: 1,42
P/E: 35,71
Dir: 1,39 %

Thales (88,7 %)
Precis som SAAB underpresterade Thales under det första året gentemot jämförelseindex (+5,1 % jämfört med +13,7 % för CAC40) för att därefter prestera mycket bra och har nu gått +88,7 % medan jämförelseindex ligger på +18,2 %.

1 april 2014
P/S: 0,7
P/E: 17,5
Dir: 2,26 %

1 april 2015
P/S: 0,83
P/E: 14,87
Dir: 2,16 %

1 april 2017
P/S: 1,29
P/E: 20,58
Dir: 1,76 %

I den initiala portföljen hade jag även med den amerikanska vapentillverkaren Alliant Techsystems som förändrats kraftigt efter en omfattande strukturaffär och och Almaz Antey som inte är börsnoterat. I den initiala analysen var bolagen av eskalerande tvivelaktighet i ordningen SAAB, Alliant Tech Systems, Thales (har tidigare levererat vapen till bl.a. Ryssland) och sist i ordningen kom ryska Almaz Antey som levererar luftvärnssystem. Det mest kända av Almaz Anteys vapensystem är troligtvis det system som kallas Buk och bland annat sköt ned det Malaysiska passagerarflygplanet MH17 några månader efter att mitt första inlägg skrevs.

Bild på vapenbäraren i Buksystemet (källa). Systemet opererar vanligtvis med separat eldledningsenhet och radar men vapenenheten har en egen mindre potent radar som kan användas vid behov då autonomt uppträdande är nödvändigt.

Slutsats

Saabs värdering var saftig redan 2014 vilket berodde på optimism kring nya radarsystem samt Gripen NG-projektet som nu omvandlas till konkreta leveranser i form av Gripen E/F. En ren trendspanare hade kanske vågat sig på att investera i dem men för mig såg värderingen allt för aggressiv ut för att vara relevant. Men Alliant och Thales hade rimliga värderingar och med tanke på hur tydligt det är att den säkerhetspolitiska utvecklingen i Europa går åt fel hål borde en investering kanske utvärderats mer noggrant. Det här är även en fråga som återigen är aktuell med tanke på att man återigen har problem med protester mot korruption i Ryssland (länk) precis som innan invasionen i Ukraina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar