Topbanner

Reklambanners förhandsgranskas inte på något vis av bloggen och kvalitén på det som marknadsförs är milt sagt varierande. Vid börsintroduktioner rekommenderar jag alla läsare att titta på min checklista för att utvärdera sådana erbjudanden (länk).

tisdag 16 maj 2017

En utlovad uppdatering om Fingerprint Cards

Egentligen hade jag inte tänkt skriva så mycket om Fingerprint Cards förrän röken lagt sig och vi kan utvärdera utvecklingen i efterhand. Men i samband med Fundamentalanalysbloggens senaste inlägg gick jag igenom mina egna tankar om marginalpress (länk) och även noterade att jag i kommentatorsfältet lovat att av utvecklingen i Fingerprint om 12 respektive 36 månader. Min erfarenhet är att väldigt arga kommentatorer sällan kommer tillbaka när diskussionen väl svalnat men eftersom en uppföljning utlovades så kommer den här även om det blir efter 18 månader istället för 12.

Dispyten i kommentatorsfältet handlade om prispress och mer specifikt om Jörgen Lanttos uttalande om att ABG Sundal Collier hade blandat ihop sensormoduler med sensorer då priset på sensorer enligt honom inte var under npgon större prispress. Det uttalandet fick mig att reagera då jag i samband med min första analys 2013 hade fått en bra beskrivning av dåvarande VD Johan Carlström gällande just prisförändringarna på sensorer.

Hittills ser Fingerprint Cards ut att ha lyckats bevara sina bruttomarginaler men Statistas prisstatistik (som förövrigt ser ut att stämma med Johan Carlströms prognos) indikerar att priset på sensorer fortsätter falla. Ser man till bruttomarginalen verkar det som att prispressen inte påverkat Fingerprints marginaler men omsättningen faller kraftigt vilket skapar frågetecken kring den framtida utvecklingen.

Jag tog bort siffrorna för rörelsemarginal och fri kassaflödesmarginal under 2012 då de var omkring -350 % vilket gjorde diagrammet svårläst.

Eftersom Fingerprint Cards försäljningstopp varit så oerhört smal blir siffror på rullande tolv månader missvisande och kvartalsdata ger en bättre bild.

Fingerprint Cards försäljningshistorik är helt sanslös de senaste tre åren.

Omsättningskurvan för Fingerprint Cards är smått magisk och man har skalat up verksamheten på ett sätt som är oerhört imponerande. Däremot är frågan hur man satte sina beräkningar för hur många sensorer som kunderna behöver. Mardrömsscenariot är att Fingerprint har klarat av sin uppskalning helt enkelt genom att fullbelägga så många sensortillverkare som möjligt och därför nu sitter med ett mer eller mindre kroniskt överskott när konkurrenterna börjar komma ikapp med "good enough"-lösningar. Det mildare scenariot är att överproduktion hos kunderna har varit ett omfattande problem som man beskriver i Q1-rapporten men det kräver ett Fingerprints OEM-kunder haft väldigt optimistiska prognoser då försäljningen för smart phones exklusive Samsung och Apple gått en aning över förväntan (IDC Q1 2017 rapport och Q4 2016).

Räknat på rena historiska siffror ser Fingerprint Cards fantastiskt billigt ut med P/E 6 på rullande tolv månader och ett P/S tal på 1,66 vilket inte heller är illa dåligt givet de marginaler man uppvisat på senare tid.

Som jag konstaterat tidigare är Fingerprint Cards inte ett bolag för mig då risken med den här typen av teknikprodukter är skyhög samtidigt som jag misstror ledningen (analys 2013 och 2015). Räknat ur ett industrihistoriskt perspektiv är Fingerprint Cards däremot ett unikt fenomen som efter många år som förhoppningsbolag har vänt till (massiv) vinst. Under det första kvartalet i år verkar man ha värnat marginalerna framför omsättningen och det ska bli intressant att se vilken strategi man väljer under de kommande 18 månaderna fram till nästa kontrollpunkt. Som jag ser det finns det fyra olika alternativ:
  • Nischad högmarginalspelare där omsättningen blir lägre än historiskt men man bibehåller sina marginaler.
  • Man försöker återta sin position bland mobiltelefoner och säljer en hel del sensorer men till lägre marginaler.
  • Fingerprint Cards misslyckas med omställningen till nya lönsamhetsnivåer och hamnar i kris då man sitter på osäljbara lager.
  • Man blir uppköpta.
De olika alternativen går att kombinera och till rätt pris bör det definitivt finnas köpare som vill åt Fingerprints patent och produktlina. Med ett P/B-tal på 4,3 och de traditionellt sett höga multiplarna på förvärv av teknikledande bolag kan det till och med sluta med att en eventuell försäljning sker till ett högre pris än dagens aktiekurs. När jag skrev min senaste analys konstaterade jag att det inte är så konstigt att Fingerprint Cards aktiekurs är så volatil och sedan dess har aktiekursen som mest varit 50 % högre än vid analysen och nu 63 % lägre. Jag vidhåller därför min position att Fingerprint Cards är ett spännande stycke av svensk industrihistoria men att det är för spännande för mig att investera i.



10 kommentarer:

  1. Håller med i din avslutande huvudsats, men har själv valt att delta i resan med en aktiepost om cirka 1000st. Tycker att det varit väldigt höga förväntningar på framgångsmöjligheterna i bolaget. Det svänger väldigt mycket i såväl branschen som i aktiekursen. Skönt att kunna läsa lite mer sansade analyser av bolaget, än placeras aktieforum och på twitter. Själv ger jag aktien (och ledningen) ett år till, det finns andra intressanta företag att investera i också. Just i nuläget tycker jag förväntningarna har sänkts rätt ordentligt, och misstron är stor kring bolagets (och prissättningen på aktiens) prestation. Kan vara ett bra läge att köpa på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar den. I ett bolag som Fingerprint blir det ganska intetsägande eftersom jag alltid försöker lyfta fram de saker jag ser som svåra att sia om och här är det nästan allt av relevans för en investerare.

      Radera
  2. Fingerprint representerar det jag fascineras över mest med börsen och ekonomi; den antropologiska studien av den moderna människan. Att vi kan få bubblor i allt från kanaler till IT-företag utan intäkter är storartat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som gör Fingerprint så intressant att man spenderade ett decennium i den divisionen och nu haft helt enorma intäkter under två år.

      Radera
  3. Intressant inlägg. Som sagt var, det gick oerhört snabbt att vända från superförväntningar på det här bolaget, till det motsatta... Det positiva just nu är väl kanske dock att ingen man pratar med verkar våga ta i fpc med tång (dvs inte längre dyrt). Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag väldigt svårt att lita på Fingerprints ägare. Men annars hade det här varit intressant på turnaroundlistan som jag egentligen har avskaffat :-).

      Radera
  4. Aktieingenjören, du nämnde på Riskminimerarens blogg att du har läst (läser?) böcker om Finlands politik mot Soviet. Jag undrar om du kan dela med dig av vilka böcker du läser, som inspiration till en nyfiken?

    Tack,

    -Konservativ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stridsorienterat: oavgjort i två krig (Harry Järv) och bakom fiendens linjer.

      Politik och debatt Oavgjort i två krig (täcker Harry Järvsö efterkrigsdebatt) , Finlands val 1941-44 och den Falska freden.

      Rekommenderar även Skogsbröder av Juozas Luksa om Litauiska partisanrörelsen som kämpade 1944-1952 och Lars Gyllenhaals bok om Jan Danielsen (Finlands frivillig som även stred i Norge). Carolus Löfroos twitterkonto ifrån kampen mot Ryssland i Östra Ukraina är också läsvärt.

      Radera
    2. Om du kommer på någon av Gustavs aktiepubbar kan du få några av böckerna förutsatt att du pingar mig innan och jag kan ta mig dit.

      Radera
    3. Stort tack för tipsen, jag ska bekanta mig med böckerna. Jag har farföräldrar som har stridit vid fronten, både i vinter- och fortsättningskriget, samt familjemedlemmar som växt upp under efterkrigstiden. Som så ofta sker efter krig, vägrade mina farföräldrar prata om kriget och fronten. Men jag förstår dem, för mycket trauman och elände. Jag har istället fått ta till böckerna och det gläder mig att det finns tillgång till så mycket bra litteratur och dokumentation.

      Tack ännu en gång,

      Mvh,
      Konservativ

      Radera