söndag 24 september 2017

Lägre pris men oförändrat case i Ubiquiti

Ubiquiti har diskuterats endel efter ett kritisk inlägg blankaraktivisten Andrew Left (länk) där följande påståenden är de mest relevanta.
  • Ubiquiti är för bra för att vara sant.
  • En väldigt liten ledning med få erfarna medarbetare som rekryterats externt.
  • Man påstår att Ubiquiti använder sig av låtsas-distributörer för att låtsas sälja produkter.
  • Deras användarcommunity är en bluff.
  • Dessutom har en annan blankare nu gått in och ifrågasatt ökade lagernivåer

För de som är intresserade av Ubiquiti rekommenderar jag min tidigare analys där jag beskriver både Ubiquitis affärsmodell och ledningsfrågan (länk). Däremot tänkte jag komplettera med data från externa aktörer som visar hur jag gjorde för att utvärdera bolaget och som visar på bristerna i Ladds påståenden.

Ubiquitis leverantörer

Mer specifikt sköt Left in sig på Ubiquitis polska distributör som 2012 utgjorde ca 10 % av omsättningen. Som stöd publicerade han följande bilder som bevis på att det inte är en riktig verksamhet.

Hotlink från Andrew Lefts hemsida "Citron research"

Med Google maps får man däremot en bättre överblick över verksamheten med bilder som jag inte har rättighet att visa men länkar här nedanför. På bilderna ser man ett större lager, en reception och en skylt för för transporter enligt TIR-konventionen vilket underlättar transporter utanför EU.

Förutom att kontrollera rent visuellt har jag även sammanställt data med hjälp av Alexa via webbverktyget WebrankSEO. Enligt Alexa som mäter webbtrafiken fungerar verktyget bra för de 100 000 mest besökta hemsidorna på nätet medan variationerna över tid är stora för mindre välbesökta sidor. Jag har ganska bra koll på Atea där jag äger aktier (omsättning ~7 500 MNOK), min egen arbetsgivare är kund till Ricoh och det går även lätt att få information om ATCMarket.cz, Alsen.pl och AB.pl då de tillhör AB.pl-koncernen som är börsnoterad och har engelska årsredovisningar (källa) och verksamhet i Centraleuropa.

Webbutik
Alexa
Alexa backlinks
274 082
253
1 073 912
19
392 819
236
874 325
44
108 871
205
435 766
121
161 098
86
1 069 738
103

Sammantaget har Anteny24 alltså en webbtrafik i nivå med andra stora aktörer i Norden och Centraleuropa. Som en bonus när jag letade efter information om Anteny 24 hittade jag även deras Twitterkonto där de förutom bilder på medarbetarna har en inspirerande film om hur de installerar Ubiquiti system för solceller vilket jag också blev lite sugen på att installera.


Ubiquitis marknadsposition

Förutom Alexa brukar jag ofta använda Google Trends som är ett fantastiskt verktyg för att jämföra hur populära olika sökord eller företag är baserat på hur ofta de söks efter på Googles hemsidor. Jämför vi Ubiquitis avtryck på nätet i förhållande till de stora jättarna ser vi att Ubiquiti är det enda bolaget som ökar i Google trends. Som referens har jag även tagit med ett aktivitetsindex (popularitet/omsättning*1000) som ett mått på sökfrekvensen i förhållande till omsättning. Att Netgear som har en stor försäljning gentemot konsumenter är störst och Cisco som levererar stora beställningar till företagskunder har lägst sökaktivitet är precis som vi kan förvänta oss.

Ubiquiti Cisco Netgear
Omsättning 865 49 247 1 330
Popularitet 4 24 10
Aktivitetsindex 4,6 0,5 7,5


Ser vi till de lite mindre leverantörerna inom WiFi-utrustning blir trenden tydligare. Sökfrekvensen på Googles plattformar för Ubiquiti Networks har haft en fantastisk utveckling som endast Meraki kan matcha. ökat konstant. Tyvärr är Meraki uppköpt av Cisco sen flera år men vi vet att de växte med 50 % under 2016 (källa) vilket bör ha inneburit en omsättning på cirka 600 MUSD då omsättningen var 400 MUSD föregående år (källa).

Ubiquiti Aruba networks Ruckus wireless Aerohive Meraki
Omsättning 865 729 373 170 600
Popularitet 4 6 17 4 59
Aktivitetsindex 115,6 8,2 45,6 23,5 98,3


Aktivitet på forum

Småbolag & Undantag och Finansnovis har de senaste dagarna nördat loss på frågan om värdet på Ubiquitis användarcommunity. I min tidigare analys har jag redan skrivit om hur Ubiquitis användare fungerar som evangelister på nätet (länk) men jag tänkte komplettera den med statistik från respektive hemsida som visar antalet inlägg eller diskussioner på varje företags användarforum. Att jämföra antalet enskilda inlägg med trådar (discussions/topics) är inte riktigt rättvist men en normal tråd brukar innehålla 2-6 inlägg så att räkna med 4 inlägg per diskussion är kanske rimligt vid en jämförelse.

Ubiquiti
Cisco
Netgear
Aruba networks
Ruckus wireless
Aerohive
Meraki
Posts
Discussions
Topics
Posts
Conversations
Conversations
Posts
1 224 600
736 799
110 932
30 000
3 560
4 421
284

Ökade lager

Avslutningsvis har vi kanske den frågan som jag tycker är mest intressant är problemet med att antalet dager i lager för en genomsnittlig produkt (Days Sales of Inventory) har ökat för Ubiquiti.

Hotlink till Strubel Investment Management på SeekingAlpha

Jämför man med konkurrenterna och läser på Ubiquitis eget forum samt Spiceworks blir den här utvecklingen logisk med tanke på de återkommande klagomålen på bristande lagerhållning. Jämför man med konkurrenterna framstår siffrorna dessutom som fortsatt bra då det endast är Cisco som har en signifikant mycket bättre lagerhållning och Ubiquiti är i klass med Netgear medan övriga aktörer har långt längre lagerhållningstider.

Ubiquiti Cisco Netgear Aruba networks Ruckus wireless Aerohive
Omsättning 865 49247 1330 729 373 170
Inventory 57,1 872,0 247,9 45,3 26,6 12,6
Cost of sales 341,6 14161,0 884,0 51,5 27,9 13,3
DSI 11022,5 102,4 320,6 348,2 346,6

Slutsats

Det är alltid lite läskigt att läsa kritik mot ett bolag man äger men jag är lite besviken på genmälet på SeekingAlpha mot blankarrapporten. Som vi kan se i fallet med bilderna är Andrew Ladd antingen medvetet oärlig eller inkompetent men jag kan ändå tycka att det är trist att så många aktieägare i Ubiquiti ägnar sig gruppövningar i confirmation bias istället för att använda pålitlig tredjepartsinformation för att bemöta kritiken. I mån av tid ska jag försöka lägga upp motsvarande siffror där som bygger på utvärdering av bolag som av branschanalytiker är jämförbara med Ubiquitis Enterprisesegment (länk).

12 kommentarer:

  1. Tack för en bra genomgång!

    Snodde dina Google Maps länkar till den polska distributören och kommenterade på Seeking Alpha.

    Ja, jag blev också lite rädd först i måndags men efter att ha kollat igenom anklagelserna var det ingen ny information. Bara en dåligt insatt, skrikig person med väldigt låg trovärdighet (trots det lyckades Andrew Left (ej Ladd!) få mig att "nörda loss" ;)).

    När det gäller varulagret så flaggade Pera för en rejäl utbyggnad redan under 2016.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du citerade mig så att jag inte blir anklagad för plagiat ikväll när jag får upp inlägget där :p.

      Radera
  2. Haha, jag lovar att förklara läget om det uppstår problem ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om det överhuvudtaget blir publicerat. Redaktörerna har svårt att fatta hur Google Trends och Alexa webmetrics kan vara relevant och jag nämner ju inte rörelsemarginalen...

      Radera
    2. Men gud, ändå publicerade dem den där artikeln av Strubel som bara repeterade delar av vad Citron hade sagt, och inte tillförde något nytt.

      Radera
  3. Superbt inlägg - slår det mesta som sagts på SA.

    Pera flaggade för att lagernivåerna borde komma ner något framåt och att det inte var någon risk för att fastna med osålda varor framåt etc.

    Något annat som fastnade på rak arm var att han hade planer på att börja investera i en del startups i t.ex. östeuropa med kassan som ligger utomlands, men att den prioriteringen inte låg först i kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för både komplimangen och uppdateringen. Oerhört irriterande att jag la tid på att översätta det till engelska och fick den refuserad på Seeking Alpha då de tycker att data från Google trends och Alexa inte är relevant för investerare.

      Radera
    2. Löjligt, men vi är iallafall tacksamma för att du tog dig tid här.

      Intressant, han lär ju kunna tillföra en hel del kunskap och kontakter till sådana start-ups. Frågan är hur han ska få tid mtp hans djupa involvering i R&D.

      Radera
  4. ehm, wait, what?!
    https://finance.yahoo.com/news/gainey-mckenna-egleston-announces-class-000000797.html
    Det här kommer ju bli intressant att följa... :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ambulansjägare. Målet är att de vill få folk att skriva upp sig på en lista så att de kan driva en process mot företaget och försöka pressa dem på pengar. Läser du pressmedelandet ser du att de inte har någon egen information utan bara är ute efter "klienter".

      Radera
  5. Såg din kommentar på SA. Måste säga att din kommentar angående det Lettiska företaget var mer informativ än själva artikeln du kommenterade på. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är förvånad över hur Seeking Alpha kan släppa igenom så usla artiklar på short-sidan och refusera analyser som besvarar påståendena.

      Radera